کد خبر : 208762
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1402 - 15:47

تاریخچه سافاری (مرورگر وب)

تاریخچه سافاری (مرورگر وب)

  سافاری یک مرورگر وب است که توسط اپل توسعه یافته است. این در سیستم عامل های اپل، از جمله macOS، iOS، و iPadOS تعبیه شده است و از موتور مرورگر منبع باز اپل WebKit استفاده می کند که از KHTML مشتق شده است. سافاری در ژانویه ۲۰۰۳ در Mac OS X Panther معرفی شد.

 

سافاری یک مرورگر وب است که توسط اپل توسعه یافته است. این در سیستم عامل های اپل، از جمله macOS، iOS، و iPadOS تعبیه شده است و از موتور مرورگر منبع باز اپل WebKit استفاده می کند که از KHTML مشتق شده است.

سافاری در ژانویه ۲۰۰۳ در Mac OS X Panther معرفی شد. از اولین نسل آیفون که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، همراه با آیفون همراه بود. در آن زمان، سافاری سریع‌ترین مرورگر در مک بود. بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲، اپل یک نسخه ویندوز را حفظ کرد، اما به دلیل سهم پایین بازار آن را رها کرد. در سال ۲۰۱۰، سافاری ۵ حالت خواننده، برنامه های افزودنی و ابزارهای توسعه دهنده را معرفی کرد. Safari 11 که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، Intelligent Tracking Prevention را اضافه کرد که از هوش مصنوعی برای جلوگیری از ردیابی وب استفاده می کند. Safari 13 پشتیبانی از Apple Pay و احراز هویت با کلیدهای امنیتی FIDO2 را اضافه کرد. رابط کاربری آن در سافاری ۱۵ بازطراحی شد.

 

زمینه

پس از انتشار در سال ۱۹۹۴، Netscape Navigator به سرعت به مرورگر غالب مک تبدیل شد و در نهایت با سیستم عامل مک همراه شد. در سال ۱۹۹۶، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را برای مک و اپل مجموعه اینترنتی Cyberdog را منتشر کرد که شامل یک مرورگر وب بود. در سال ۱۹۹۷، اپل Cyberdog را کنار گذاشت و با مایکروسافت به توافقی پنج ساله دست یافت تا IE را به عنوان مرورگر پیش‌فرض در مک، با سیستم عامل مک ۸.۱ آغاز کند. نت اسکیپ همچنان بر روی تمامی مکینتاش ها نصب شده بود. مایکروسافت به آپدیت IE برای مک ادامه داد که در می ۲۰۰۰ به Mac OS X DP4 منتقل شد.

 

در طول توسعه، چندین نام رمز از جمله “Freedom”، “iBrowse” و “Alexander” (اشاره به فاتح اسکندر مقدونی، ادای احترام به مرورگر وب Konqueror) استفاده شد.

 

پیش نمایش فناوری سافاری

Safari Technology Preview اولین بار در کنار OS X El Capitan 10.11.4 منتشر شد. نسخه‌های پیش‌نمایش فناوری سافاری شامل آخرین نسخه WebKit است که شامل فناوری‌های وب در نسخه‌های پایدار آینده سافاری می‌شود تا توسعه‌دهندگان و کاربران بتوانند نسخه پیش‌نمایش فناوری را بر روی مک نصب کنند، آن ویژگی‌ها را آزمایش کنند و بازخورد ارائه کنند.

برنامه توسعه‌دهنده سافاری برنامه‌ای بود که به توسعه‌دهندگان داخلی مرورگر و توسعه‌دهندگان HTML اختصاص داشت. به اعضا اجازه می‌داد تا از طریق گالری برنامه‌های افزودنی سافاری، برنامه‌های افزودنی را برای مرورگر بنویسند و توزیع کنند. در ابتدا رایگان بود تا اینکه در برنامه توسعه دهندگان اپل در WWDC 2015 گنجانده شد که هزینه آن ۹۹ دلار در سال است. این اتهامات باعث ناامیدی توسعه دهندگان شد. در OS X El Capitan، اپل برای بهبود بیشتر امنیت خود، Secure Extension Distribution را پیاده‌سازی کرد و به‌طور خودکار همه برنامه‌های افزودنی را در گالری Safari Extensions به‌روزرسانی کرد.

 

تا قبل از Safari 6.0، شامل یک جمع‌کننده فید وب داخلی بود که از استانداردهای RSS و Atom پشتیبانی می‌کرد. ویژگی های فعلی شامل مرور خصوصی (حالتی که در آن مرورگر هیچ سابقه ای از اطلاعات مربوط به فعالیت وب کاربر را حفظ نمی کند)، امکان بایگانی محتوای وب در قالب WebArchive، امکان ایمیل کردن صفحات وب کامل به طور مستقیم از منوی مرورگر، توانایی جستجوی نشانک‌ها و امکان اشتراک‌گذاری برگه‌ها بین همه دستگاه‌های مک و iOS که نسخه‌های مناسب نرم‌افزار را از طریق حساب iCloud اجرا می‌کنند.

 

پس از انتشار سافاری، به‌روزرسانی نرم‌افزار اپل – یک برنامه به‌روزرسانی همراه با QuickTime و iTunes برای ویندوز – به‌طور خودکار Safari را برای نصب به‌عنوان یک برنامه «توصیه‌شده» انتخاب کرد. هنگامی که کاربران به‌روزرسانی را به صورت دستی اجرا می‌کردند، گزینه نصب سافاری به‌طور پیش‌فرض بررسی می‌شد. این مورد توسط جان لیلی، مدیر عامل وقت موزیلا مورد انتقاد قرار گرفت و گفت که “مرز با شیوه های توزیع بدافزار است”. در اواخر سال ۲۰۰۸، به‌روزرسانی نرم‌افزار اپل به‌طور پیش‌فرض نصب نرم‌افزار جدید را متوقف کرد، اگرچه هنوز سافاری را در فهرست برنامه‌های موجود خود (با علامت‌گذاری نشده آن) ارائه می‌کرد.

 

در سال ۲۰۰۹، سافاری سهم بازار ۳.۸۵ درصدی داشت. در آن رتبه به مدت پنج سال با سهم بازار ۵.۵۶% (۲۰۱۰)، ۷.۴۱% (۲۰۱۱)، ۱۰.۰۷% (۲۰۱۲) و ۱۱.۷۷% (۲۰۱۳) ثابت ماند. در سال ۲۰۱۴، با سهم بازار ۱۴.۲۰٪ به فایرفاکس رسید. در سال ۲۰۱۵، سافاری پس از گوگل کروم دومین مرورگر وب پرکاربرد در سراسر جهان شد و سهم بازار ۱۳.۰۱ درصد را به خود اختصاص داد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، به ترتیب ۱۴.۰۲، ۱۴.۸۶، ۱۴.۶۹، ۱۷.۶۸ درصد و ۱۹.۲۵ سهم بازار را به خود اختصاص داده است. از نوامبر ۲۰۲۱، گوگل کروم همچنان محبوب ترین مرورگر بود و سافاری (۱۹.۲۲ درصد) در رتبه دوم قرار گرفت.

 

در ماه می ۲۰۲۲، طبق StatCounter، Safari اپل پس از سبقت گرفتن توسط مایکروسافت Edge به سومین مرورگر محبوب دسکتاپ سقوط کرد. سپس ۹.۶۱ درصد از رایانه های رومیزی در سراسر جهان از Safari استفاده کردند. یک سال بعد، سافاری رتبه دوم را دوباره به دست آورد.

شرکت امنیتی نرم‌افزار Sophos توضیح داد که چگونه کاربران Snow Leopard و Windows توسط نسخه Safari 6 در آن زمان پشتیبانی نمی‌شدند، در حالی که بیش از ۱۲۱ آسیب‌پذیری در آن پلتفرم‌ها بدون اصلاح باقی مانده بود. از آن زمان تاکنون، Snow Leopard تنها سه نسخه کوچک منتشر کرده است (آخرین نسخه در سپتامبر ۲۰۱۳)، و ویندوز هیچ نسخه ای نداشته است. در حالی که هیچ خبر رسمی از سوی اپل منتشر نشده است، نشانه این است که این نسخه‌های نهایی موجود برای این سیستم‌عامل‌ها هستند و هر دو دارای مشکلات امنیتی مهمی هستند.  

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دانلود آهنگ

رپوتاژ آگهی خوب چیست؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح